У випадку порушення трудового законодавства, в першу чергу варто звернутись до Державної служби України з питань праці (Держпраці) за адресою: 01601, м. Київ, вул. Десятинна, 14 , E-mail: dsp@dsp.gov.ua тел. (044) 234 52 70, до Головного управління Держпраці у Дніпропетровській області за адресою: 49050, м. Дніпро, вул. Казакова, 3, E-mail: 04dp@dsp.gov.ua, тел. (056) 776-74-40.
Окрім цього, для отримання консультацій та захисту прав та інтересів у випадку порушення трудових прав, варто звернутись до виконавчого комітету Лихівської селищної ради.
РАТУШНА МАРИНА ІВАНІВНА
29 серпня на сайті Уряду було оприлюднено текст Постанови КМУ від 21.08.2019 р. №823 «Деякі питання здійснення державного нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю». 30 серпня її було опубліковано в "Урядовому кур’єрі". Нею затверджено:
Ця постанова також відновлює право органів місцевого самоврядування здійснювати контроль за працею з питань:
Тобто, з 30 серпня приходити із перевірками з питань дотримання законодавства з праці можуть інспектори як від Держпраці, так і від місцевих органів самоврядування .
Інспекційні відвідування проводяться з таких підстав:
1) за зверненням працівника про порушення стосовно нього законодавства про працю;
2) за зверненням фізичної особи, стосовно якої порушено правила оформлення трудових відносин;
3) за рішенням керівника органу контролю про проведення інспекційних відвідувань виключно з питань виявлення неоформлених трудових відносин, прийнятим за результатами аналізу інформації, отриманої із засобів масової інформації, інших джерел, доступ до яких не обмежений законодавством, та джерел, зазначених у підпунктах 1, 2, 4—7 цього пункту;
4) за рішенням суду;
5) за повідомленням посадових осіб органів державного нагляду (контролю), правоохоронних органів про виявлені в ході виконання ними повноважень ознак порушення законодавства про працю щодо неоформлення та/або порушення порядку оформлення трудових відносин;
6) за інформацією:
Держстату та її територіальних органів про наявність заборгованості з виплати заробітної плати;
ДПС та її територіальних органів про:
- невідповідність кількості працівників роботодавця обсягам виробництва (виконаних робіт, наданих послуг) до середніх показників за відповідним видом економічної діяльності;
- факти порушення законодавства про працю, виявлені в ході здійснення повноважень;
- факти провадження господарської діяльності без державної реєстрації у порядку, встановленому законом, як суб’єкта господарювання;
Пенсійного фонду України та його територіальних органів про:
- роботодавців, які нараховують заробітну плату 30 і більше відсоткам працівників менше мінімальної;
- роботодавців, в яких стосовно працівників відсутнє повідомлення про прийняття на роботу;
- роботодавців, в яких протягом місяця кількість працівників, що працюють на умовах неповного робочого часу, збільшилась на 20 і більше відсотків;
- фізичних осіб, які виконують роботи (надають послуги) за цивільно-правовими договорами в одного роботодавця більше року;
- роботодавців, в яких стосовно працівників відсутні нарахування заробітної плати у звітному місяці, що завершився;
- роботодавців, в яких протягом року не проводилась індексація заробітної плати або сума підвищення заробітної плати становить менше суми нарахованої індексації;
- роботодавців, в яких 30 і більше відсотків фізичних осіб працюють на умовах цивільно-правових договорів;
- роботодавців із чисельністю 20 і більше працівників, в яких протягом місяця відбулося скорочення на 10 і більше відсотків працівників;
7) за інформацією профспілкових органів про порушення прав працівників, які є членами профспілки, виявлених у ході здійснення громадського контролю за додержанням законодавства про працю;
8) за дорученням Прем’єр-міністра України;
9) за зверненням Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини;
10) за запитом народного депутата;
11) у разі невиконання вимог припису.
Звернення фізичних осіб, стосовно яких порушено правила оформлення трудових відносин, працівників і роботодавців може бути подане через уповноваженого представника.
Які документи повинен надати інспектор та де має внести запис під час інспекційного відвідування?
У порівнянні з Порядком №295, перелік документів, які саме повинен надати інспектор Держпраці під час проведення інспекційного відвідування, збільшено.
Інспектор праці повинен пред’явити об’єкту відвідування або уповноваженій ним посадовій особі:
Раніше цей перелік зводився лише до службового посвідчення.
Відповідно до п. 11 Порядку №823 інспектори з праці за наявності службового посвідчення безперешкодно без попереднього повідомлення мають право:
Вимога інспектора праці про надання об’єктом відвідування для ознайомлення документів та/або їх копій або витягів з документів, пояснень, доступу до всіх видів приміщень, організації робочого місця, внесена в межах повноважень, є обов’язковою для виконання (п. 12 Порядку №823).
І ще: відповідно до п. 8 Порядку №823, про проведення інспекційного відвідування з питань виявлення неоформлених трудових відносин інспектор праці повідомляє об’єкту відвідування або уповноваженій ним посадовій особі, якщо тільки він не вважатиме, що таке повідомлення може завдати шкоди інспекційному відвідуванню.
Тобто, для того, щоб вимагати надати йому офіційно документи, їх копії, пояснення тощо, інспектор має повідомити про те, що проводиться інспекційне відвідування. Те саме стосується і складання акту та приписів. Але попередній збір інформації такий інспектор матиме право робити і без повідомлення про це роботодавця – якщо вважатиме, що той перешкоджатиме такій інспекції.
Роботодавець має право не допустити до проведення інспекційного відвідування за таких умов:
А також роботодавець має право:
Коли складається акт про неможливість проведення інспекційного відвідування?
Відповідно до п. 16 Порядку №823 акт про неможливість проведення інспекційного відвідування або невиїзного інспектування складається:
У разі відсутності/ненадання документів, ведення яких передбачено законодавством про працю, об’єкту відвідування надсилається копія акту про неможливість проведення інспекційного відвідування або невиїзного інспектування та письмова вимога із зазначенням строку поновлення та/або надання документів. На час виконання такої вимоги строк проведення інспекційного відвідування або невиїзного інспектування зупиняється (п. 18 Порядку №823).
Складення акту інспекційного відвідування або невиїзного інспектування та припису
За результатами інспекційного відвідування або невиїзного інспектування складаються акт інспекційного відвідування (невиїзного інспектування), і в разі виявлення порушень вимог законодавства про працю, – припис щодо їх усунення (п. 19 Порядку №823).
Акт складається в останній день інспекційного відвідування або невиїзного інспектування у двох примірниках, які підписуються інспектором праці, що його проводив, та об’єктом відвідування або уповноваженою ним особою (п. 20 Порядку №823).
Якщо об’єкт відвідування не погоджується з викладеною в акті інформацією, акт підписується із зауваженнями, які є його невід’ємною частиною.
Зауваження можуть бути подані об’єктом відвідування не пізніше трьох робочих днів з дня, що настає за днем підписання акту. Письмова вмотивована відповідь на зауваження надається інспектором праці не пізніше ніж через три робочих дні з дати їх надходження.
Відповідно до п. 23 Порядку №823 припис є обов’язковою для виконання у визначені строки письмовою вимогою інспектора праці про усунення об’єктом відвідування порушень вимог законодавства про працю, виявлених під час інспекційного відвідування або невиїзного інспектування.
Припис вноситься об’єкту відвідування не пізніше ніж протягом наступного робочого дня після підписання акту (відмови від підписання), а в разі наявності зауважень – наступного дня після їх розгляду.
У приписі зазначається строк для його виконання. Стан виконання припису перевіряється після закінчення зазначеного в ньому строку виконання.
Якщо об’єкт відвідування не надав відповіді або надав її в обсязі, недостатньому для підтвердження факту виконання припису, проводиться нове інспекційне відвідування або невиїзне інспектування.
Відповідно до п. 28 Порядку №823 у разі виконання припису в установлений у ньому строк заходи до притягнення об’єкта відвідування до відповідальності не вживаються.
Але заходи до притягнення об’єкта відвідування та його посадових осіб до відповідальності за використання праці неоформлених працівників вживаються одночасно із внесенням припису незалежно від факту усунення виявлених порушень у ході інспекційного відвідування або невиїзного інспектування.
Роботодавці мають пам’ятати, що:
у разі недопущення до проведення перевірки з питань додержання законодавства про працю, створення перешкод у її проведенні - у трикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення, а у разі недопущення до проведення перевірки з питань виявлення неоформлених працівників, штраф буде у стократному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення.