Важлива інформація для працівників та роботодавців
опубліковано 12 вересня 2019 року о 09:59

ЩО ТАКЕ НЕЗАДЕКЛАРОВАНА ПРАЦЯ ? ЯКІ Є ВИДИ НЕЗАДЕКЛАРОВАНОЇ ПРАЦІ? ЧИ Є РЕАЛЬНА НЕБЕЗПЕКА ВІД НЕЗАДЕКЛАРОВАНОЇ ПРАЦІ?


Незадекларовану працю ще називають прихованою працею, неформальною зайнятістю , „тіньовою” , нелегальною або „чорною” роботою та , найчастіше , - неофіційним працевлаштуванням.


Повністю не задекларована праця – це зайнятість працівників на підприємствах без укладення трудового договору , метою чого є уникнення сплати пов’язаних з трудовою діяльністю належних платежів до бюджету з суми заробітної плати працівників.


Частково незадекларована праця означає невідображення частини фактично одержаних доходів в офіційному обліку для зменшення належних податків та соціальних внесків. У разі частково не задекларованої праці формально трудовий договір сторонами укладається, але в бухгалтерському обліку офіційно відображається лише частина заробітної плати працівника.

Загалом, частково незадекларована праця означає зайнятість , на яку поширюється норми законодавства про працю , але мають місце порушення вимог щодо її адміністрування.

Незважаючи на різноманітність типів незадекларованої праці , всіх їх об’єдную одна спільна мета – ухилення від сплати податків та соціальних внесків.

Незважаючи на хибні переваги , неофіційна зайнятість знижує доходи державного бюджету, виключає низку соціальних виплат працівникам.

Наприклад , у більшості випадків , неофіційні працівники не отримують права на лікарняний лист і щорічну оплачувану відпустку . Крім того , такі працівники не мають права на компенсацію в разі нещасного випадку на виробництві та пов’язаних з роботою травм. Неформально зайнятий працівник – що означає працівник, який не підлягає соціальному страхуванню – не може розраховувати на отримання відповідних виплат у випадку тимчасової непрацездатності через захворювання, травми тощо.

Високий рівень не задекларованої праці тягне за собою втрачені державою доходи, а це може викликати необхідність підвищення податків з метою підтримки державних витрат і надання соціальних послуг населенню, і, відповідно, додатковий податковий тягар для компаній.


Незадекларована праця – прірва для працівників та роботодавців


Одним з пріоритетних напрямів діяльності Держпраці є запобігання використанню незадекларованої праці. Це соціальне явище справляє значний негативний вплив на розвиток економіки країни, життєвий рівень людей. Незадекларована праця не тільки обмежує можливості держави проводити сучасну соціальну політику у сферах освіти, охорони здоров’я, розвитку професійних навичок, зайнятості, соціального захисту та пенсійного забезпечення, вона створює недобросовісну конкуренцію щодо тих суб’єктів господарювання, які повністю забезпечують виконання зобов’язань щодо сплати податків, охорони праці і соціального забезпечення працівників. Окрім того, незадекларована праця дає роботодавцям необмежені можливості тиску на працівників.
Беручи до уваги той факт, що за даними Мінекономрозвитку, рівень тіньової економіки у січні-вересні 2017 року становив 33 % від офіційного ВВП, Держпраці серед інших дієвих інструментів у подоланні незадекларованої праці використовує такий як роз’яснювальна робота – інформування населення про наслідки, які тягне за собою безвідповідальне ставлення до питання працевлаштування, попередження роботодавців про застосування санкцій за порушення законодавства про працю.
Незадекларована праця в Україні найчастіше проявляється у таких формах:
– економічна діяльність без державної реєстрації;
 наймана праця без оформлення трудових відносин;
 приховування від державних органів частини відпрацьованого робочого часу та заробітної плати;
– маскування трудових відносин під виглядом інших форм діяльності (цивільні відносини, фіктивна самозайнятість тощо).
У будь-який спосіб незадекларована праця має негативні наслідки як для працівників, так і для роботодавців.
Повністю задекларована праця у тому разі, якщо роботодавець уклав з працівником трудовий договір, офіційно повідомив про його працевлаштування державну фіскальну службу, офіційно і в повному розмірі виплачує заробітну плату, сплачує за працівника єдиний соціальний внесок.
Працівник без офіційного оформлення на роботу позбавляє себе гарантованого державою розміру заробітної плати; виплати своєчасно та не нижче мінімальної заробітної плати, офіційної відпустки, відпустки по догляду за дитиною тощо; виплат у зв’язку з тимчасовою непрацездатністю; допомоги у разі настання нещасного випадку під час виробничого процесу; соціального страхування.
До того ж неоформлений офіційно працівник втрачає трудовий та страховий стаж при розрахунку розміру пенсії. Адже тільки легально оформлений працівник, який, відповідно, матиме достатньо страхового стажу, отримає право на гідну пенсію.
Роботодавець має укласти з працівником трудовий договір, повідомити про прийняття особи на роботу державну фіскальну службу, виплачувати працівнику офіційну заробітну плату в повному обсязі, сплачувати за нього єдиний соціальний внесок. Виконання цих умов гарантуватиме працівникові здорові і безпечні умови праці.
Роботодавець, який не оформляє офіційно працівників, провокує безвідповідальне ставлення їх до роботи, ухиляння від поставлених завдань, неетичну поведінку. Не можна виключати й того, що роботодавець ризикує натрапити на аферистів, внаслідок чого понести фінансові втрати.
Окрім того, за кожного неоформленого працівника законом передбачена штрафна санкція у розмірі 30-ти мінімальних заробітних плат.
Через високий рівень тіньової зайнятості держава втрачає доходи, які можна було б спрямувати на реалізацію програм соціально-економічного розвитку регіонів, підвищення добробуту громадян. Це зумовлює необхідність підвищення податків для підтримки державних витрат і надання соціальних послуг населенню, що, відповідно, є додатковим податковим тягарем для суб’єктів господарювання. Тобто, незадекларована праця створює замкнене коло, коли роботодавець, не оформлюючи легально працівників, намагається ухилитися від податків, але тим самим наражається на додатковий податковий тягар.
Отже, офіційно працевлаштований громадянин має право на гідні і безпечні умови праці, регулярну виплату заробітної плати не нижче мінімальної, страхування на випадок тимчасової втрати працездатності, безробіття та нещасного випадку на виробництві, офіційні відпустки.


Куди звертатись у випадку порушення трудових прав, оплати праці, трудового законодавства?


У випадку порушення трудового законодавства, в першу чергу варто звернутись до Державної служби України з питань праці (Держпраці)  за адресою: 01601, м. Київ, вул. Десятинна, 14 , E-mail: dsp@dsp.gov.ua тел. (044) 234 52 70,  до Головного управління Держпраці у Дніпропетровській області за адресою: 49050, м. Дніпро,   вул. Казакова, 3,  E-mail: 04dp@dsp.gov.ua, тел. (056) 776-74-40.

Окрім цього, для отримання консультацій та захисту прав та інтересів у випадку порушення трудових прав, варто звернутись до виконавчого комітету Лихівської селищної ради.


Інспектор з праці  при виконавчому комітеті Лихівської  селищної ради

                                                                                                                                                                     РАТУШНА МАРИНА  ІВАНІВНА

Адреса прийому громадян :

смт Лихівка, вул. Центральна,3, тел. 0982833094

 Графік роботи :

Понеділок 8.00-17.15

Вівторок     8.00-17.15

Середа       8.00-17.15

Четвер       8.00-17.15

П’ятниця    8.00-16.00

Обідня перерва     12.00-13.00

Субота вихідний

Неділя вихідний

29 серпня на сайті Уряду було оприлюднено текст Постанови КМУ від 21.08.2019 р. №823 «Деякі питання здійснення державного нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю». 30 серпня її було опубліковано в "Урядовому кур’єрі".  Нею затверджено:

  • Порядок здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю (завантажити);
  • Порядок здійснення державного нагляду за додержанням законодавства про працю (завантажити).

Ця постанова також відновлює право органів місцевого самоврядування здійснювати контроль за працею з питань:

  • своєчасного та у повному обсязі оплати праці;
  • дотримання мінімальних державних гарантій в оплаті праці;
  • оформлення трудових відносин.

Тобто, з 30 серпня приходити із перевірками з питань дотримання законодавства з праці можуть інспектори як від Держпраці, так і від місцевих органів самоврядування .

Інспекційні відвідування проводяться з таких підстав:

1) за зверненням працівника про порушення стосовно нього законодавства про працю;

2) за зверненням фізичної особи, стосовно якої порушено правила оформлення трудових відносин;

3) за рішенням керівника органу контролю про проведення інспекційних відвідувань виключно з питань виявлення неоформлених трудових відносин, прийнятим за результатами аналізу інформації, отриманої із засобів масової інформації, інших джерел, доступ до яких не обмежений законодавством, та джерел, зазначених у підпунктах 1, 2, 4—7 цього пункту;

4) за рішенням суду;

5) за повідомленням посадових осіб органів державного нагляду (контролю), правоохоронних органів про виявлені в ході виконання ними повноважень ознак порушення законодавства про працю щодо неоформлення та/або порушення порядку оформлення трудових відносин;

6) за інформацією:

Держстату та її територіальних органів про наявність заборгованості з виплати заробітної плати;

ДПС та її територіальних органів про:

- невідповідність кількості працівників роботодавця обсягам виробництва (виконаних робіт, наданих послуг) до середніх показників за відповідним видом економічної діяльності;

- факти порушення законодавства про працю, виявлені в ході здійснення повноважень;

- факти провадження господарської діяльності без державної реєстрації у порядку, встановленому законом, як суб’єкта господарювання;

Пенсійного фонду України та його територіальних органів про:

- роботодавців, які нараховують заробітну плату 30 і більше відсоткам працівників менше мінімальної;

- роботодавців, в яких стосовно працівників відсутнє повідомлення про прийняття на роботу;

- роботодавців, в яких протягом місяця кількість працівників, що працюють на умовах неповного робочого часу, збільшилась на 20 і більше відсотків;

- фізичних осіб, які виконують роботи (надають послуги) за цивільно-правовими договорами в одного роботодавця більше року;

- роботодавців, в яких стосовно працівників відсутні нарахування заробітної плати у звітному місяці, що завершився;

- роботодавців, в яких протягом року не проводилась індексація заробітної плати або сума підвищення заробітної плати становить менше суми нарахованої індексації;

- роботодавців, в яких 30 і більше відсотків фізичних осіб працюють на умовах цивільно-правових договорів;

- роботодавців із чисельністю 20 і більше працівників, в яких протягом місяця відбулося скорочення на 10 і більше відсотків працівників;

7) за інформацією профспілкових органів про порушення прав працівників, які є членами профспілки, виявлених у ході здійснення громадського контролю за додержанням законодавства про працю;

8) за дорученням Прем’єр-міністра України;

9) за зверненням Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини;

10) за запитом народного депутата;

11) у разі невиконання вимог припису.

Звернення фізичних осіб, стосовно яких порушено правила оформлення трудових відносин, працівників і роботодавців може бути подане через уповноваженого представника.

Які документи повинен надати інспектор та де має внести запис під час інспекційного відвідування?

У порівнянні з Порядком №295, перелік документів, які саме повинен надати інспектор Держпраці під час проведення інспекційного відвідування, збільшено.

Інспектор праці повинен пред’явити об’єкту відвідування або уповноваженій ним посадовій особі:

  • своє службове посвідчення;
  • на вимогу об’єкта відвідування або уповноваженої ним посадової особи інспектор праці надає копію відповідного направлення на проведення інспекційного відвідування;
  • вносить запис про проведення інспекційного відвідування до відповідного журналу реєстрації заходів державного нагляду (контролю) об’єкта відвідування (за його наявності) перед наданням акта для підпису (п. 9 Порядку №823).

Раніше цей перелік зводився лише до службового посвідчення.

Відповідно до п. 11 Порядку №823 інспектори з праці за наявності службового посвідчення безперешкодно без попереднього повідомлення мають право:

  • під час проведення інспекційних відвідувань з питань виявлення неоформлених трудових відносин за наявності підстав, визначених п. 5 цього Порядку, о будь-якій годині доби з урахуванням вимог законодавства про охорону праці, проходити до будь-яких виробничих, службових, адміністративних приміщень об’єкта відвідування, в яких використовується наймана праця;
  • ознайомлюватися з будь-якими книгами, реєстрами та документами, ведення яких передбачено законодавством про працю, що містять інформацію/відомості з питань, які є предметом інспекційного відвідування, невиїзного інспектування, з метою перевірки їх відповідності нормам законодавства та отримувати завірені об’єктом відвідування їх копії або витяги;
  • наодинці або у присутності свідків ставити керівнику та/або працівникам об’єкта відвідування, іншим особам, що володіють необхідною інформацією, запитання, що стосуються законодавства про працю, отримувати із зазначених питань усні та/або письмові пояснення;
  • за наявності ознак кримінального правопорушення та/або створення загрози безпеці інспектора праці залучати працівників правоохоронних органів;
  • на надання робочого місця з можливістю ведення конфіденційної розмови з працівниками щодо предмету інспекційного відвідування;
  • фіксувати проведення інспекційного відвідування, у тому числі з питань виявлення неоформлених трудових відносин, засобами аудіо-, фото- та відеотехніки.

Вимога інспектора праці про надання об’єктом відвідування для ознайомлення документів та/або їх копій або витягів з документів, пояснень, доступу до всіх видів приміщень, організації робочого місця, внесена в межах повноважень, є обов’язковою для виконання (п. 12 Порядку №823).

І ще: відповідно до п. 8 Порядку №823, про проведення інспекційного відвідування з питань виявлення неоформлених трудових відносин інспектор праці повідомляє об’єкту відвідування або уповноваженій ним посадовій особі, якщо тільки він не вважатиме, що таке повідомлення може завдати шкоди інспекційному відвідуванню.

Тобто, для того, щоб вимагати надати йому офіційно документи, їх копії, пояснення тощо, інспектор має повідомити про те, що проводиться інспекційне відвідування. Те саме стосується і складання акту та приписів. Але попередній збір інформації такий інспектор матиме право робити і без повідомлення про це роботодавця – якщо вважатиме, що той перешкоджатиме такій інспекції.

Роботодавець має право не допустити до проведення інспекційного відвідування за таких умов:

  • відсутності службового посвідчення;
  • якщо на офіційному веб-сайті Держпраці не оприлюднено рішення Мінсоцполітики про затвердження форми акту інспекційного відвідування.

А також роботодавець має право:

  • вимагати припинення інспекційного відвідування або невиїзного інспектування у разі перевищення визначеного п. 10 цього Порядку максимального строку здійснення такого заходу;
  • подавати в письмовій формі свої пояснення, зауваження до акту або припису;
  • перед підписанням акту бути поінформованим про свої права та обов’язки;
  • вимагати нерозголошення комерційної таємниці або конфіденційної інформації об’єкта відвідування;
  • оскаржувати в установленому законодавством порядку неправомірні дії інспектора праці;
  • отримувати консультативну допомогу від інспектора праці з метою запобігання порушенням під час проведення інспекційних відвідувань, невиїзних інспектувань;
  • фіксувати проведення інспекційного відвідування засобами аудіо-, фото- та відеотехніки.

Коли складається акт про неможливість проведення інспекційного відвідування?

Відповідно до п. 16 Порядку №823 акт про неможливість проведення інспекційного відвідування або невиїзного інспектування складається:

  • у разі створення об’єктом відвідування перешкод у діяльності інспектора праці (відмова у допуску до проведення відвідування (ненадання інформації, необхідної для проведення інспекційного відвідування або невиїзного інспектування; перешкода в реалізації інших прав, передбачених п. 11 Порядку №823);
  • відсутності об’єкта відвідування або уповноваженої ним особи за місцезнаходженням (адресою, зазначеною в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань, інших документах, що стали підставою для проведення відвідування);
  • відсутності документів, ведення яких передбачено законодавством про працю;
  • перевищення строків проведення інспекційного відвідування або невиїзного інспектування, визначених п. 10 Порядку №823 (на нашу думку, ця підстава є зовсім не зрозумілою в даному контексті, мабуть, мається на увазі, якщо ще не сплив строк 10 днів й роботодавець не допускає до інспекційного відвідування, тоді складається акт про недопуск).

У разі відсутності/ненадання документів, ведення яких передбачено законодавством про працю, об’єкту відвідування надсилається копія акту про неможливість проведення інспекційного відвідування або невиїзного інспектування та письмова вимога із зазначенням строку поновлення та/або надання документів. На час виконання такої вимоги строк проведення інспекційного відвідування або невиїзного інспектування зупиняється (п. 18 Порядку №823).

Складення акту інспекційного відвідування або невиїзного інспектування та припису

За результатами інспекційного відвідування або невиїзного інспектування складаються акт інспекційного відвідування (невиїзного інспектування), і в разі виявлення порушень вимог законодавства про працю, – припис щодо їх усунення (п. 19 Порядку №823).

Акт складається в останній день інспекційного відвідування або невиїзного інспектування у двох примірниках, які підписуються інспектором праці, що його проводив, та об’єктом відвідування або уповноваженою ним особою (п. 20 Порядку №823).

Якщо об’єкт відвідування не погоджується з викладеною в акті інформацією, акт підписується із зауваженнями, які є його невід’ємною частиною.

Зауваження можуть бути подані об’єктом відвідування не пізніше трьох робочих днів з дня, що настає за днем підписання акту. Письмова вмотивована відповідь на зауваження надається інспектором праці не пізніше ніж через три робочих дні з дати їх надходження.

Відповідно до п. 23 Порядку №823 припис є обов’язковою для виконання у визначені строки письмовою вимогою інспектора праці про усунення об’єктом відвідування порушень вимог законодавства про працю, виявлених під час інспекційного відвідування або невиїзного інспектування.

Припис вноситься об’єкту відвідування не пізніше ніж протягом наступного робочого дня після підписання акту (відмови від підписання), а в разі наявності зауважень – наступного дня після їх розгляду.

У приписі зазначається строк для його виконання. Стан виконання припису перевіряється після закінчення зазначеного в ньому строку виконання. 

Якщо об’єкт відвідування не надав відповіді або надав її в обсязі, недостатньому для підтвердження факту виконання припису, проводиться нове інспекційне відвідування або невиїзне інспектування.

Відповідно до п. 28 Порядку №823 у разі виконання припису в установлений у ньому строк заходи до притягнення об’єкта відвідування до відповідальності не вживаються.

Але заходи до притягнення об’єкта відвідування та його посадових осіб до відповідальності за використання праці неоформлених працівників вживаються одночасно із внесенням припису незалежно від факту усунення виявлених порушень у ході інспекційного відвідування або невиїзного інспектування.

Роботодавці мають пам’ятати, що:  

у разі  недопущення до проведення перевірки з питань додержання законодавства про працю, створення перешкод у її проведенні - у трикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення, а у  разі недопущення до проведення перевірки з питань виявлення неоформлених працівників, штраф буде у стократному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення.

Шановні роботодавці! Невідкладно подбайте про правильне оформлення працівників!

                                                                            







Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux