Керуючись пунктом 22 статті 26 Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні», Законом України «Про волонтерську діяльність», Законом України «Про благодійну діяльність та благодійні організації», з метою сприяння розвитку волонтерської діяльності на території Лихівської селищної територіальної громади та залучення її жителів до такої діяльності, селищна рада вирішила:
1. Затвердити Програму сприяння розвитку волонтерства Лихівської селищної територіальної громади на 2023–2027 роки (додається).
2. Контроль за виконанням рішення покласти на, постійну комісію селищної ради з фінансово – економічних питань, бюджету, планування, соціально – економічного розвитку, інвестицій (ЩЕРБАК).
Селищний голова Лариса САВЧЕНКО
Додаток
до рішення селищної ради
№2276 -34/VIII від 15.08.2023 року
Програми сприяння розвитку волонтерства
Лихівської селищної територіальної громади
на 2023–2027 роки
ПАСПОРТ ПРОГРАМИ
1 |
Ініціатор розроблення програми |
Депутати ради, виконавчий комітет Лихівської селищної ради |
2 |
Розробник програми |
Виконавчий комітет Лихівської селищної ради |
3 |
Співрозробники програми
|
Неприбуткові організації та установи, що залучають до своєї діяльності волонтерів та/або мають волонтерське спрямування, |
4 |
Відповідальний виконавець програми |
Відділ освіти, культури, туризму, молоді та спорту Лихівської селищної ради |
5 |
Учасники програми |
Виконавчі Лихівської селищної ради; організації та установи, що залучають до своєї діяльності волонтерів та/або мають волонтерське спрямування; громадські організації, благодійні фонди, донорські структури національного та міжнародного рівнів |
6 |
Термін реалізації програми |
2023–2027 роки |
6.1. |
Етапи виконання
|
І – 2023–2024 роки ІІ – 2025–2027 роки
|
7 |
Загальний обсяг фінансових ресурсів, необхідних для реалізації програми, всього, у тому числі: |
В межах бюджетних призначень |
7.1.
|
коштів бюджету |
В межах бюджетних призначень |
1. Аналіз динаміки змін та поточної ситуації
В Україні відбувся потужний сплеск волонтерського руху після анексії російською федерацією територій України та воєнної агресії в 2014 році. Другий етап бурхливого розвитку волонтерства розпочався внаслідок повномасштабної війни російської федерації проти держави України у 2022 році. Волонтери нарівні з іншими державними інституціями та органами місцевого самоврядування активно підтримують Збройні сили України, підрозділи сил територіальної оборони, організовують роботу щодо соціального захисту громадян у населених пунктах, надаючи гуманітарну та медичну допомогу, працюють у напрямку адаптації тимчасово переміщених осіб.
Враховуючи впровадження в Україні європейських практик взаємодії держави та громадських об’єднань, діяльність яких має соціальну спрямованість, є необхідним надати матеріально-технічну, організаційну, інформаційну, методичну підтримку інститутам громадянського суспільства, діяльність котрих спрямована на соціальний захист населення, шляхом затвердження в громадах програм сприяння розвитку волонтерства.
Програма сприяння розвитку волонтерства Лихівської територіальної громади на 2023–2027 роки (далі – Програма) дозволить утвердити потужний розвиток волонтерської діяльності та зробити його постійно діючим рухом, а також підтримати зусилля активістів у цьому напрямку.
Програма спрямована на розвиток волонтерської діяльності, що здійснюється на базі таких організацій та установ:
неприбуткових організацій та установ, що залучають до своєї діяльності волонтерів та/або мають волонтерське спрямування (громадські об’єднання та благодійні організації, які зареєстровані на території громади; органи самоорганізації населення.
2. Проблеми, на вирішення яких спрямована Програма
На сьогодні, незважаючи на високий рівень суспільної підтримки волонтерської діяльності, більшість жителів не залучені до неї, що актуалізує питання популяризації переваг волонтерства. Крім того, потребує уваги питання сприяння розвитку волонтерської діяльності як одного з основних напрямів діяльності громадянського суспільства.
Органи місцевого самоврядування, уникаючи втручання у діяльність волонтерських ініціатив, організацій та установ, що залучають до своєї діяльності волонтерів, мають створювати сприятливі умови для розвитку волонтерства, громадської активності, підвищення рівня самоорганізації жителів та впроваджувати інструменти громадської участі у прийнятті та реалізації владних рішень. Тому Програма передбачає посилення взаємодії волонтерських ініціатив, організацій та установ, що залучають до своєї діяльності волонтерів, з органами місцевого самоврядування.
Серед загальноукраїнських проблем, які уповільнюють розвиток волонтерства, також є слабка матеріально-технічна база та матеріально-фінансова нестабільність громадських об’єднань, відсутність масової освіти з тематики волонтерства, низька медіаграмотність, повільна зміна культури управління влади у сфері підвищення відкритості і незначне поширення цінностей діалогу та партнерства в суспільстві.
Проблемним питанням залишається і низький рівень інституційного розвитку організацій та установ, що залучають до своєї діяльності волонтерів та/або мають волонтерське спрямування, відсутність стабільного залучення професійних кадрів та фінансових і матеріальних ресурсів, сталих практик партнерства з органами місцевого самоврядування, бізнесом.
Вищезазначені проблеми актуалізують потребу ефективної комунікації організацій та установ, що залучають волонтерів, з місцевою владою, а також кооперації між собою, обміну досвідом та кращими практиками задля збільшення залучення зовнішніх ресурсів та вирішення як місцевих, так і національних проблем. А в умовах повномасштабної війни російської федерації проти України, сучасних територіальних і глобальних викликів, вирішення піднятих проблем набувають ще більш особливої важливості та необхідності збільшення інституційної стійкості та громадянської згуртованості України.
Органи місцевого самоврядування разом з активними жителями, організаціями та установами, що залучають до своєї діяльності волонтерів, здатні зробити значний внесок у сталий розвиток територіальної громади та регіону. Громадські об’єднання та благодійні організації є одним з індикаторів розуміння процесів, що відбуваються в громаді, захисниками інтересів та прагнень соціальних груп та окремих жителів громади.
Наразі серед жителів посилюється розуміння важливої ролі волонтерської діяльності з необхідністю створення моделі таких суспільних відносин, за яких волонтери спільно між собою та разом з владою могли б працювати на покращення життя в громаді, регіоні та країні.
Лихівська селищна рада також зацікавлена розвитком волонтерства та прагне залучити активних жителів до життя громади, соціально-економічного розвитку та вирішення актуальних питань.
Дієвим стимулом у налагодженні ефективного діалогу та партнерських відносин стане прийняття та реалізація Програми, яка спрямована на комплексне вирішення найактуальніших суспільних питань, створення необхідних умов для розбудови волонтерства, громадянського суспільства, громадської ініціативи та самоорганізації, забезпечення інклюзивного прийняття управлінських рішень, задоволення суспільних інтересів з використанням різноманітних форм демократії участі. Ухвалення Програми сприятиме забезпеченню додаткових можливостей для реалізації громадянських прав та розвитку громадської активності.
3. Нормативно-правова база Програми
Програма розроблена відповідно до Конституції України, законів України «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про волонтерську діяльність», «Про благодійну діяльність та благодійні організації», Бюджетного кодексу України, Національної стратегії сприяння розвитку громадянського суспільства в Україні на 2021–2026 роки, затвердженої Указом Президента України № 487/2021, Державної цільової соціальної програми «Молодь України» на 2021–2025 роки, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 02.06.2021 № 579.
4. Визначення мети
Метою Програми є вирішення соціальних, гуманітарних, екологічних проблем через включення жителів до волонтерської діяльності в громаді, залучення гуманітарної і благодійної допомоги всеукраїнських і міжнародних волонтерських ініціатив, створення сприятливих умов для розвитку волонтерської діяльності в територіальній громаді для спільного вирішення місцевих проблем, а також налагодження ефективної співпраці та консолідації зусиль волонтерських ініціатив з органами місцевого самоврядування.
Програма спрямована на посилення волонтерської діяльності за такими напрямами (відповідно до Закону України «Про волонтерську діяльність):
надання волонтерської допомоги з метою підтримки малозабезпечених, безробітних, багатодітних, бездомних, безпритульних, осіб, які потребують соціальної реабілітації, осіб, які перебувають у складних життєвих обставинах;
здійснення догляду за хворими, особами з інвалідністю, одинокими, людьми похилого віку та іншими особами, які через свої фізичні, матеріальні чи інші особливості потребують підтримки та допомоги;
надання волонтерської допомоги громадянам, які постраждали внаслідок надзвичайної ситуації техногенного чи природного характеру, дії особливого періоду, правових режимів надзвичайного чи воєнного стану, проведення антитерористичної операції, здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації проти України та/або іншої країни проти України, у результаті соціальних конфліктів, нещасних випадків, а також жертвам кримінальних правопорушень, біженцям, внутрішньо переміщеним особам;
надання волонтерської допомоги особам, які через свої фізичні або інші вади обмежені в реалізації своїх прав і законних інтересів;
проведення заходів, пов'язаних з охороною навколишнього природного середовища, збереженням культурної спадщини, історико-культурного середовища, пам'яток історії та культури, місць поховання;
сприяння проведенню заходів національного та міжнародного значення, пов'язаних з організацією спортивних, культурних, молодіжних та інших видовищних і громадських заходів;
надання волонтерської допомоги для ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій техногенного або природного характеру;
надання волонтерської допомоги Збройним силам України, іншим військовим формуванням, правоохоронним органам, органам державної влади під час дії особливого періоду, правових режимів надзвичайного чи воєнного стану, проведення антитерористичної операції, здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації проти України та/або іншої країни проти України;
надання волонтерської допомоги для подолання наслідків бойових дій, терористичного акту, збройного конфлікту, тимчасової окупації;
надання волонтерської допомоги для подолання наслідків збройної агресії російської федерації проти України та/або іншої країни проти України, а також для післявоєнного відновлення і розвитку України;
надання волонтерської допомоги особам/сім’ям, які опинилися у складних життєвих обставинах через шкоду, завдану бойовими діями, терористичним актом, збройним конфліктом, тимчасовою окупацією, збройною агресією російської федерації проти України та/або іншої країни проти України;
сприяння уповноваженому органу з питань пробації у здійсненні нагляду за засудженими та проведенні з ними соціально-виховної роботи;
надання волонтерської допомоги особам, які постраждали внаслідок інфекційних (небезпечно інфекційних, особливо небезпечних інфекційних) хвороб та епідемій;
надання волонтерської допомоги, пов’язаної із захистом та рятуванням тварин;
надання волонтерської допомоги за іншими напрямами, не забороненими законодавством.
5. Засоби розв’язання проблеми
Програма передбачає проведення протягом 2023–2027 років заходів, спрямованих на розвиток волонтерства, зростання включеності жителів у волонтерську діяльність та активізацію їхньої залученості у суспільно значущі сфери життя громади; налагодження конструктивної співпраці місцевої влади з організаціями та установами, що залучають волонтерів та/або мають волонтерське спрямування; збільшення зовнішніх ресурсів для вирішення місцевих проблем; посилення рівня довіри жителів до влади, у т.ч. через підтримку волонтерських ініціатив, спрямованих на вирішення проблем, пов’язаних з волонтерською діяльністю в громаді; створення сприятливих умов для розвитку волонтерства; проведення різноманітних освітніх заходів, навчальних семінарів, форумів, конференцій; покращення матеріально-технічної бази волонтерських ініціатив та посилення організаційної та інституційної підтримки організацій та установ, що залучають волонтерів; впровадження постійно діючої інформаційно-просвітницької кампанії та інше.
Строк виконання Програми –2023–2027 роки
Заходи Програми фінансуються за рахунок коштів бюджету Лихівської селищної територіальної громади та коштів з інших джерел фінансування, не заборонених чинним законодавством України.
6. Фінансове забезпечення Програми
Фінансове забезпечення Програми здійснюється за рахунок коштів, передбачених у бюджеті територіальної громади на відповідний рік, і визначається щороку, виходячи з реальних можливостей бюджету територіальної громади. Додатковими джерелами фінансування Програми є кошти, які були отримані у вигляді фінансової та технічної допомоги, міжнародних грантів, гуманітарної та іншої допомоги, яка не заборонена діючим законодавством України.
Розпорядниками коштів, виділених на заходи з розвитку волонтерської діяльності в територіальній громаді, є виконавчі органи, а також комунальні установи та заклади територіальної громади.
Реалізація цієї Програми надасть можливість залучити додаткові позабюджетні ресурси для реалізації місцевих цільових програм, зокрема: соціального захисту населення, благоустрою, охорони здоров’я, соціально-економічного розвитку, молоді та спорту та інших.
Розрахунок асигнувань на реалізацію заходів (ресурсне забезпечення Програми) наведено в додатку 1 до Програми.
7. Перелік завдань та заходів Програми
Основними завданнями реалізації Програми є:
забезпечення сприятливих умов для розвитку волонтерства, підвищення рівня самоорганізації жителів громади для участі у волонтерській діяльності;
сприяння в інституційному розвитку організацій та установ у громаді, що залучають до своєї діяльності волонтерів, через проведення освітніх та інших заходів;
популяризація, посилення участі членів громади у волонтерській діяльності та забезпечення поінформованості громади через впровадження постійно діючої інформаційно-просвітницької кампанії;
забезпечення системної участі організацій та установ, що залучають волонтерів та/або мають волонтерське спрямування, до формування та вирішення питань місцевого значення, а також посилення комунікації між собою та з органами місцевого самоврядування, розвиток волонтерських мереж.
Заходи Програми наведені у додатку 2 до Програми.
8. Індикатори (результативні показники)
для проведення моніторингу та оцінки виконання Програми
Реалізація Програми дозволить:
збільшити включеність жителів у волонтерську діяльність та активізувати їхню залученість у суспільно значущу роботу для блага територіальної громади;
збільшити кількість організацій та установ, які залучають позабюджетні ресурси та волонтерів для вирішення місцевих проблем;
збільшити кількість благодійної і гуманітарної допомоги, яка надійшла в територіальну громаду в рамках волонтерської діяльності;
збільшити кількість робіт і послуг, які були надані безкоштовно для жителів громади в рамках волонтерської допомоги;
збільшити соціальний капітал громади через самоорганізацію жителів, соціальну активність та включеність в розвиток громади.
Показники для проведення моніторингу виконання Програми:
обсяг бюджетних коштів, витрачених на реалізацію Програми;
обсяг позабюджетних коштів, залучених для реалізації Програми;
обсяг благодійної і гуманітарної допомоги, яка надійшла в територіальну громаду в рамках волонтерської діяльності;
обсяг робіт і послуг, які були надані безкоштовно для жителів громади в рамках волонтерської допомоги;
відповідність здійснюваних заходів запланованим заходам на цей період;
кількість організацій та установ, що залучають волонтерів, а також волонтерських ініціатив, що долучилися до створення та діяльності «Волонтерського хабу»;
кількість організацій та установ, що залучають волонтерів;
кількість осіб з організацій та установ, що залучають волонтерів, а також волонтерських ініціатив, що здійснили візити, стажування чи обміни у сусідні та партнерські територіальні громади, інші регіони, громади-партнери за кордоном з метою ознайомлення з кращими практиками, розробкою та реалізацією спільних проектів із залученням волонтерської діяльності тощо;
кількість проведених публічних заходів (форумів, конференцій, семінарів тощо), присвячених розвитку волонтерства;
кількість педагогів закладів освіти громади, що пройшли тематичні навчання з питань волонтерської діяльності та залучення до них;
кількість школярів, що в закладах освіти громади пройшли освітній курс «Громадянська освіта»;
кількість працівників селищної ради, комунальних установ та закладів, що пройшли навчання з залучення волонтерів, а також з їх координації;
кількість осіб, що пройшли освітні заходи з основ волонтерської та благодійної діяльності та ін.;
кількість заходів, реалізованих в рамках інформаційно-просвітницької кампанії з метою популяризації волонтерської діяльності (в тому числі розроблення інформаційних матеріалів, аудіо- та відеороликів, публічних заходів, статей в ЗМІ тощо).
9. Координація та контроль за ходом виконання Програми.
Звіт про виконання Програми
Загальну координацію та контроль за виконанням Програми здійснює Лихівська селищна рада та її виконавчий комітет. Поточну координацію та контроль здійснює відділ освіти, культури, туризму, молоді та спорту Лихівської селищної ради. Відповідальність за виконання заходів Програми несуть її виконавці.
Виконавці Програми, визначені в переліку заходів Програми (додаток 2 до Програми), надають інформацію про реалізацію заходів Програми департаменту молоді та спорту Лихівської селищної ради щороку до 01 лютого.
У разі потреби відділ освіти, культури, туризму, молоді та спорту Лихівської селищної ради розробляє пропозиції щодо доцільності продовження заходів, включення додаткових заходів, уточнення показників, обсягів і джерел фінансування, строків виконання заходів.
Рішення, висновки чи рекомендації, що приймаються за результатами розгляду звіту про хід реалізації Програми, оприлюднюються на офіційному сайті Лихівської селищної ради відповідно до Закону України «Про доступ до публічної інформації».
Секретар ради Лариса МОЦЯК